Wat kan een app opleveren?
13 December 2018 - John Kivit
Als je investeert in een app verwacht je er natuurlijk rendement voor terug. Daarbij denk je dan aan omzet als een direct effect, maar er zijn andere zaken die een app je indirect kan brengen. Hieronder zie je de belangrijkste.
1. Omzet
Op basis van diverse verdienmodellen is het mogelijk om direct omzet te genereren uit apps. In 2017 verdienden app-eigenaren volgens Sensor Tower wereldwijd ruim 58 miljard dollar in de Apple Appstore en Google Play. Dat bedrag is inclusief betaalde apps en in-app verkopen, maar nog zonder aankopen op het gebied van mobile commerce. Overigens moet dat bedrag wel door ongeveer 5 miljoen apps in beide stores gedeeld worden. Een groot deel daarvan is echter gratis. Het aantal apps dat focust op het genereren van inkomsten ligt daarom met 1,35 miljoen aanmerkelijk lager.
Een snelle rekensom leert dus dat een gemiddelde app een directe jaaromzet van ongeveer 43.000 dollar heeft. Natuurlijk is dit bedrag sterk afhankelijk van het idee, de organisatie en de markt waarin je opereert, maar potentie is er voldoende – zeker als je weet dat de appstore-omzet jaarlijks nog steeds met zo’n 35% groeit.
2. Kostenbesparing
De afgelopen jaren is er steeds meer focus komen te liggen op zakelijke apps die interne processen bij bedrijven efficiënter maken. Deze functionele apps kunnen een aanzienlijke kostenbesparing opleveren. In mijn dagelijkse praktijk heb ik die tot enkele tonnen per jaar zien optellen. Omdat mensen hun smartphone en apps altijd binnen handbereik hebben, is dit een ideaal instrument om bedrijfsprocessen te vereenvoudigen en ze daarmee goedkoper te maken.
3. Extra verkoopkanaal
In het decennium dat appstores bestaan, hebben we er een extra verkoopkanaal bij gekregen. Dit kanaal biedt nieuwe kansen, omdat de kaarten er nog niet altijd geschud zijn. Presenteer jouw producten of diensten in een app en je klanten kunnen ze direct bestellen. Ben je eigenaar van een restaurant of hotel, dan laat je jouw gasten via een app makkelijk een tafel of een kamer reserveren.
Mobile commerce gaat in de komende jaren een enorme vlucht nemen. App Annie verwacht dat de internationale app-economie in 2021 zo’n 6,3 biljoen dollar (!) zal omvatten. Dat is in vijf jaar tijd bijna een vervijfvoudiging. Mobile commerce neemt daarvan met 6,01 biljoen dollar het overgrote deel voor haar rekening. De verwachte inkomsten via appstores (139 miljard dollar) en advertenties (201 miljard dollar) liggen in 2021 beduidend lager.
4. Loyaliteit
Staat jouw app eenmaal op de smartphone van de klant, dan ben je binnen en kan de klantenbinding van start gaan. Met bijvoorbeeld pushberichten zorg je ervoor dat je in jouw klantengroep in het middelpunt van de aandacht blijft. Door met aanbiedingen herhalingsaankopen te stimuleren maak je van een toevallige passant een trouwe klant. Je kunt zelfs een eigen loyaliteitsprogramma via een app aanbieden.
5. Service
Apps kunnen ook ingezet worden om service te verlenen aan bestaande klanten. Ze bieden steeds vaker een (self)servicekanaal waarmee mensen alles zelf kunnen regelen. Denk maar eens aan de apps van overheid, banken, energiebedrijven en verzekeraars. Je kunt het tegenwoordig met een druk op je smartphone regelen of inzicht krijgen in de stand van zaken.
In de hand van de klant
Wil je meer weten over hoe je succesvol kunt zijn met een app? Bovenstaand artikel komt uit het recent verschenen boek ‘In de hand van de klant’ van Shareforce oprichter John Kivit. Hij deelt daarin al onze geheimen voor het ontwikkelen van succesvolle apps. Niet alleen de ontwikkeling komt aan bod, maar ook het hele proces van strategie, concept & design én het in de markt zetten van apps. Wat je juist wél en niet moet doen. Boordevol feiten, cijfers, tips, checklists, tools, methoden en praktijkinformatie. Zo leer je hoe jouw app een plek verovert op de smartphone van jouw klant!