De vier fasen van app ontwikkeling

Oké, je bent er zeker van: het is nodig dat jouw organisatie met een app komt! Maar wat nu? Waar begin je en wat moet je allemaal doen? Ieder app-ontwikkelingstraject kent nagenoeg dezelfde stappen. Doorloop ze allemaal en je maakt een vliegende start. Bij Shareforce hanteren we een projectmodel dat bestaat uit vier fasen: Pionier, Plan, Productie en Promotie. Iedere fase start aan de linkerkant en wordt volledig doorlopen voordat je doorgaat naar een volgende fase. 

app ontwikkeling fasen 

1. Pionier – idee, behoefte, concept 

Alles start met een idee. Kijk nog eens duidelijk naar de behoefte van je doelgroep. Weet je echt zeker dat een app de beste oplossing is? Omschrijf dan je project in een concept. De output van deze fase zijn enkele A4’tjes met minimaal een uitgebreide omschrijving en een stroomschema van de inhoud van je app. In deze fase kies je ook voor iOS (iPhone, iPad), Android of andere varianten. 

2. Plan – features, schetsen, budget, keuzes 

Nu ga je wat verder in het plannen. Begin met een heldere en volledige opsomming van alle features. Aan de hand van het stroomschema uit de eerste fase en deze features maak je de eerste schetsen, de zogeheten wireframes. Dit kun je op papier doen, maar ook met de software tools. De eerste schetsen dwingen je na te denken over de onderlinge samenhang tussen de verschillende elementen en de positie ervan. Daarna stel je het app budget vast. Uiteindelijk bepaal je samen met een appbouwer of alles wat je beschreven hebt, binnen het budget past. Vaak moet je daarin keuzes maken. Dat is goed, want het dwingt je om te focussen op wat echt belangrijk is. 

3. Productie – design, platform, ontwikkeling, testen 

Voordat er gestart wordt met het ontwikkelen, worden de schetsen omgezet in een definitief app design. Halverwege nog terugkomen op genomen besluiten is inefficiënt en kostbaar. Het is dus zaak om voordat programmeurs aan de slag gaan een design te hebben. Vaak moet er ook nog een hostingplatform komen en moeten allerlei zaken in de backend geregeld worden (zoals een API) om de app te laten samenwerken met content of elementen die vanaf het web geserveerd worden. Nadat dit geregeld is, kan de ontwikkeling beginnen. Dat is het meest arbeidsintensieve deel. Als dat achter de rug is, moet alles grondig getest worden om fouten te voorkomen. 

4. Promotie – introductie, marketing, meten, evalueren 

Deze laatste fase wordt helaas te vaak vergeten. Als je een superstrakke app hebt, ben je er nog lang niet! Een goede introductie en veel app promotie daarna zijn belangrijk om je app tot een succes te maken. En vergeet niet om bijvoorbeeld Google Analytics in te laten bouwen, zodat je kunt meten wat wel en niet werkt. Dan kun je later een goede evaluatie doen en de app beter doorontwikkelen. 

Ik zeg het niet voor het eerst en niet voor het laatst: zowel in tijdsinspanning als in budget adviseer ik om ongeveer 50% van je budget voor de promotiefase van je app te reserveren. Er is veel concurrentie, dus succes komt niet vanzelf! 

 

Image

Reactie plaatsen