App design: tips voor een goede strategie

Uw app design is een belangrijk onderdeel dat niet mag worden onderschat. Het design hangt in grote lijnen samen met uw doel en de doelgroep. In deze blog leest u hoe u de app design strategie formuleert.

Doel van een app

Het op de markt brengen van een app kan nooit een doel op zich zijn. Vooral in de eerste jaren dat de populariteit van smartphones en apps een grote vlucht namen wilde iedereen een eigen app om er maar bij te zijn. Vaak ook nog met de verwachting dat die ondoordachte initiatieven een direct succes zouden worden. Een grotere garantie op een gigantische flop kunt u niet krijgen.

Wie geen helder doel nastreeft zal er ook nooit komen. Daarom starten we met het kiezen van een centraal doel van onze nieuwe app. Daarnaast is het ook belangrijk dat de app inspeelt op een behoefte die leeft bij onze doelgroep. Het app design zal naadloos aan moeten sluiten op het doel en de doelgroep.

Een aantal mogelijke doelen kunnen zijn:

  • Entertainment: het vermaken van de doelgroep. Denk hierbij aan game apps, maar ook aan bijvoorbeeld Spotify of Netflix. Dit is zonder twijfel de meest succesvolle categorie in de appstores.
  • Verkoop: het aanbieden van producten of diensten. Apps zoals BOL.com, Marktplaats en Ali Express. Feitelijk alles wat valt onder de noemer mobile commerce.
  • Informatie: apps die zwaar leunen op content. Denk daarbij aan nieuws, weer en verkeer apps.
  • Communicatie: tussen gebruikers onderling of tussen app eigenaar en gebruikers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan social networks.
  • Service: steeds vaker zijn apps een (self) servicekanaal. Met apps van banken en verzekeraars kunnen we steeds meer zelf regelen. Daarnaast besturen we steeds vaker onze producten met apps. Denk daarbij aan apps van bijvoorbeeld Nest of Sonos.
  • Activatie: het vergroten van de merkbeleving onder de doelgroep. Vaak betreft het apps met een actiematig en tijdelijk karakter. Denk bijvoorbeeld aan de AH Moestuintjes app.
  • Organisatie: hieronder valt bijvoorbeeld het registreren en vastleggen van persoonlijke data. Denk aan sport apps zoals Runkeeper. Maar ook aan foto, video, agenda of takenlijst apps. Data staat in ieder geval centraal in deze categorie.

Doelgroep bepalen

Het helpt om de doelgroep scherp voor de geest te hebben als we een app design maken. Een doelgroep formuleert u vaak op basis van demografische kenmerken zoals geslacht, leeftijd en opleiding. Het app design voor de doelgroep tienermeiden zal er anders uitzien dan een app design voor ouderen. Denk alleen al aan het kleur- en taalgebruik.

Een nuttig hulpmiddel kan ook het definiëren van zogenaamde personas zijn. Dit zijn omschrijvingen van de meest voorkomende ‘stereotype’ gebruikers binnen uw doelgroep. Met personas probeert u echte mensen te visualiseren en u nog meer in te leven in de doelgroep.

Enkele voorbeelden van mogelijke persona omschrijvingen:

  • Marieke: reislustige jonge vrouw die zoveel mogelijk van het leven geniet. Is een sociaal type en houdt van lekker eten en drinken.
  • Hein: drukke ondernemer van middelbare leeftijd, hoogopgeleid en met een dito inkomen. Moet wat op zijn gezondheid en gewicht letten.
  • Bart: jonge, talentvolle app ontwikkelaar die in zijn vrije tijd graag festivals en concerten bezoekt of achter zijn game computer zit. Tikkeltje introvert en nerdy.

Inspiratie voor app ontwerpen

Nadat we met het formuleren van doel en doelgroep het eerste kader vastgelegd hebben voor een toekomstig app design is het zaak om wat om u heen te kijken om de juiste inspiratie op te doen. Sommigen zeggen “beter goed gejat, dan slecht bedacht”, maar ik geloof meer in het kiezen van enkele goede voorbeelden waaraan u uzelf kunt spiegelen.

Het helpt om te weten welke andere apps er in uw directe- of indirecte concurrentieveld zitten. Wat van deze apps spreekt u persoonlijk juist wel of niet aan? Maar kijk ook gerust wat verder. Bijvoorbeeld naar apps die u zelf op uw smartphone hebt staan of juist andere apps die hoog scoren in de appstores.

Dribbble is een website waar designers hun ontwerpen delen met de rest van de wereld. Van apps tot websites, de perfecte plek om inspiratie op te doen of om uw nieuwe partner te vinden.

Probeer een overzicht te maken van aansprekende beelden. Dit kan bijvoorbeeld door een overzicht van apps, designs of oplossingen op een grote wand of tafel te verzamelen.

Stijl van het app design

Een overall stijl vormt het kader van een design. Nadat we inspiratie op hebben gedaan. Kunnen we vaak in een aantal kernwoorden omschrijven wat ons wel of juist niet aanspreekt.

Waak er in het kiezen van de juiste stijl voor om uw persoonlijke voorkeuren te veel mee te laten wegen. De stijl moet vooral de doelgroep aanspreken en het app design moet vooral in dienst staan van het doel wat deze doelgroep met de app wil bereiken. Verplaats uzelf in de toekomstige gebruikers van uw app en vraag ze wat hen juist wel of niet aanspreekt.

Designers hebben ook vaak hun eigen stijl of signatuur. Vraag om een aantal voorbeelden van recent werk of bestudeer cases op hun website en besluit dan pas of u denkt dat er een match is. Om misverstanden te voorkomen is het belangrijk om een designer richting mee te geven voor het ontwerpproces start. Een duidelijke overeenstemming over de stijl helpt daarbij. Evenals het kernachtig samenvatten van deze stijl in enkele woorden of zinnen.

Voorbeelden van korte stijl beschrijvingen:

  • Clean, rustig en met veel witruimte. We willen een vriendelijke uitstraling hebben.
  • Kleurrijk, flitsend en dynamisch. Aansprekend voor tieners.
  • Strak en modern. Met een chique uitstraling die past bij het duurdere segment.
  • Betrouwbaar en degelijk. Onze doelgroep houdt niet van risico’s en is zeer conservatief.

Uniform of maatwerk

Zowel Apple als Android hebben hun eigen visie hoe een goede app er in hoofdlijnen uit zou moeten zien. Beide platformen hebben voor ontwikkelaars rijke onlinebronnen met richtlijnen voor app design. Apple heeft deze samengevat in haar ‘Human Interface Guidelines’, voor Android kunt u kijken naar ‘Design for Android’. Wie weleens eenzelfde app op zowel het Apple als Android platform heeft bekeken ziet direct dat deze er in de meeste gevallen anders uitziet. Dit komt omdat de software op beide smartphone platformen anders is en beiden ook een iets andere visie op app design hebben.

Richtlijnen voor app design

Door de richtlijnen van ieder specifiek platform te volgen bent u er zeker van dat de gebruikers op dat platform een prettige gebruikerservaring hebben. In de richtlijnen staan duidelijke aanwijzingen over navigatie, knoppen, fonts en kleurgebruik. Door die te volgen zal een gebruiker de app herkennen als een echte Apple of Android app. Het nadeel van het volgen van alle richtlijnen is dat de app wel erg standaard over kan komen en er weinig ruimte is voor het neerzetten van een eigen identiteit.

Als andere uiterste kunt u er natuurlijk voor kiezen om volledig af te wijken van de designrichtlijnen van Apple en Android. Sommige partijen vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat een app er op beide platformen exact hetzelfde uitziet. Dit betekent dat u in de ontwikkelfase erg veel zult moeten investeren in maatwerk. Dit is aanzienlijk duurder en voelt wellicht wat minder vertrouwd voor de eindgebruiker.

Het verdient aanbeveling om al in de vroege fase hierin een richting te kiezen en deze ook mee te geven aan uw app designer. Zo weet deze welke mate van vrijheid er is in de ontwerpfase. Mijn advies is om niet steeds te proberen het wiel opnieuw uit te vinden, maar wel voldoende ruimte over te laten voor een eigen identiteit. Volg de richtlijnen app design van beide partijen voor de gebruiksvriendelijkheid en herkenbaarheid, maar waak ervoor dat u een app bouwt die overkomt als een eenheidsworst.

Tools voor app design

Een professionele app designer heeft een goed gevulde digitale gereedschapskist om snel tot het juiste designvoorstel te komen. Papier en whiteboard kunnen in een eerste fase van het designproces erg nuttig zijn om snel de hoofdlijnen neer te zetten, maar daarna is het zaak om alles om te zetten in een uitgewerkt digitaal app design die een app ontwikkelaar kan gebruiken als basis voor de te bouwen app. Een aantal nuttige tools zal ik hierna toelichten.

  • Flow: Een flowchart biedt in één oogopslag een overzicht van alle toekomstige schermen en hoe die onderling samenhangen. Draw.io, Gliffy, Lucidchart en Smartdraw zijn bekende tools om snel een schematisch overzicht van de verschillende schermen in uw app in elkaar te klikken.
  • Wireframes: Wireframes zijn eenvoudige lijntekeningen van uw toekomstige app. Deze schetsen bevatten al wel de belangrijkste onderdelen die op de schermen moeten terugkomen. Denk daarbij aan titels, knoppen, iconen of andere visuele elementen. Goede wireframing tools zijn Balsamiq, Mockflow, Moqups en Wireframe.cc. Deze tools hebben allemaal een standaard bibliotheek aan boord van de meeste gebruikte app onderdelen. Een ‘drag & drop’ interface zorgt ervoor dat u snel kunt laten zien hoe u de uiteindelijke app ziet.
  • Design: Sketch, Invision en Marvel zijn goede opties voor iedereen die verder wil gaan dan wireframes. Deze tools zijn wat eenvoudiger van opzet met iets minder sterke focus op design, maar wel zeer geschikt om een eerste prototype te ontwikkelen. Bijkomend voordeel is wel dat ze vaak ook mogelijkheden voor flow en wireframes aan boord hebben. Het tot in de puntjes uitwerken van het app design van een app wordt meestal gedaan in een grafisch softwarepakket zoals Adobe Photoshop of Adobe Illustrator. Photoshop werkt op basis van beeldpunten (pixels). Illustrator op basis van vector beelden. Voordeel van dit laatste is dat u beelden kunt vergroten of verkleinen zonder kwaliteitsverlies. Ondanks dit voordeel worden app designs over het algemeen gemaakt in Photoshop en zaken zoals logo’s en beeldmerken in Illustrator. Pixelmator is naast de tools van Adobe een geschikt en goedkoop pakket voor Mac-gebruikers.

Tip: Het is belangrijk om een app design direct in de juiste schermformaten te ontwerpen. Zo voorkomt u kwaliteitsverlies als gevolg van het opnieuw moeten schalen van het grafisch ontwerp. Een overzicht van de schermformaten van de belangrijkste smartphones en tablets vindt u op screensiz.es.

Concept sessie bij Shareforce

Bent u op zoek naar een app ontwikkelaar waarmee u kunt sparren over uw idee? Plan een concept sessie in met onze specialisten om van uw idee een concreet plan te maken! We denken mee over uw idee, doel en doelgroep. Na afloop van de concept sessie heeft u een concreet plan waar iedere app ontwikkelaar direct mee aan de slag kan.

 

Concept sessie inplannen?

 

Heeft u een app idee en wilt u de volgende stap zetten? Wij maken van uw app idee een helder en succesvol concept maken. Plan nu een concept sessie in!

 
Informatie

 

 

Image

Reactie plaatsen