Mobile shopping is hot
04 December 2018 - John KivitAl in 2013 kochten enkele miljoenen Nederlanders producten en diensten via de mobiel. Toen al gaf 25% van de ondervraagden in een onderzoek van Multiscope aan de afgelopen maand via smartphone of tablet aankopen te hebben gedaan. In de jaren daarna is het percentage m-shoppers volgens Multiscope meer dan verdubbeld: in 2018 bedraagt het zo’n 57%. Er is nauwelijks verschil tussen het aantal mannelijke en vrouwelijke m-shoppers. Qua leeftijdsverdeling blijkt de groep 55-plussers het minst actief met 44% m-shoppers.
Het is natuurlijk ook interessant om na te gaan aan welke producten of diensten al dat geld werd uitgegeven; dit is te zien in onderstaande tabel. Kleding werd het meest genoemd. Eten en drinken maar ook verzorging en cosmetica zijn snel gegroeid. Mobile commerce blijkt mede door de diversiteit aan categorieën al behoorlijk ingeburgerd.
Na e-commerce is dus ook m-commerce inmiddels niet meer weg te denken uit het aankoopproces van consumenten. Wie nu nog geen duidelijke strategie heeft om de consument – die overal en altijd online is via smartphones en tablets – van dienst te zijn, laat omzet liggen. Hoogste tijd dus om na te denken over een m-commercestrategie.