Marktaandelen smartphones 2018
01 Maart 2018 - John KivitOnderzoeksbureau Multiscope heeft de marktaandelen van smartphone merken en modellen voor 2018 gepubliceerd. Dezelfde meting is ook in 2015, 2016 en 2017 uitgevoerd onder een representatieve steekproef van minimaal 1.000 consumenten. Hierdoor krijgen we een duidelijk beeld van Nederland als smartphone land.
Samsung en Apple domineren
Samsung is nog steeds marktleider met een aandeel van 38% (-3%). Het merk doet in 2018 wel duidelijk een stapje terug. Apple komt dichterbij als nummer 2 met een licht stijgend marktaandeel van 34% (was 32%). Huawei is sinds vorig jaar de nummer 3 in de Nederlandse markt en stijgt ook licht door van 6% naar 7%.
Dit zijn de populairste smartphones die nu in gebruik bij Nederlanders:
Oude smartphones populair
Wat vooral opvalt is dat relatief oude smartphones de top 10 domineren. Geen enkel recent model staat in de top 10. De top 3 bestaat zelfs volledig uit oudere Apple smartphones. Er lijkt sprake van een trendbreuk met eerdere jaren toen nog werd geconcludeerd dat Nederlanders binnen 1,5 jaar van smartphone switchen. Hiervan lijkt al lang geen sprake meer. Uit ander onderzoek bleek ook dat tweederde van alle door Apple verkochte producten nu nog steeds wordt gebruikt.
Geen fan van phablets
De afgelopen jaren worden de schermen van smartphones steeds groter. Toch blijkt de Nederlandse consument geen fan te zijn van de zogenaamde 'phablet'. Er staat namelijk geen enkel model met een groot schermformaat (minimaal 5.5 inch) in de ranglijst. De Samsung Galaxy S8 (5.8 inch) valt met een marktaandeel van 2,3% buiten de top 10. De Plus modellen van Apple weten zelfs geen top 20 positie te scoren.
Van abonnement naar sim only
Het aandeel abonnementhouders dat bij het afsluiten ook een nieuw toestel nam, daalde in een jaar tijd van 43% naar 37%. Het aandeel Sim Only abonnees steeg van 42% naar 48%. Onder jongeren tot 34 jaar heeft zelfs 53% een Sim Only abonnement. Strengere regelgeving omtrent de koppelverkoop tussen abonnement en smartphone kan hiervan de oorzaak zijn. Dit kan ook de reden zijn dat consumenten langer aan hun smartphone vasthouden of deze een nieuwe kans geven in een bloeiende tweedehands markt.
De Nederlandse smartphone markt is duidelijk in een volwassenheidsfase terecht gekomen, waarbij men niet langer persé met het nieuwste model op zak wil lopen. De steeds hogere kostprijs voor de topmodellen en het feit dat smartphones gewoon goed blijven functioneren zal hierin zeker ook een rol spelen.