Tips voor een m-commerce strategie

Image

Mobile commerce groeit razendsnel. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org shoppen inmiddels miljoenen Nederlanders via de mobiel en besteden ze ruim een miljard euro per jaar via smartphone en tablet. Hoogste tijd dus om na te denken over een mobile commerce strategie. In dit artikel een aantal tips en stappen die je kunt volgen.

1. Is de tijd rijp?
Het aantal consumenten dat via de mobile shopt is aanzienlijk, maar is dit ook voor uw product of dienst het geval? Een mogelijke manier om hier achter te komen is het raadplegen van uw website statistieken. Google Analytics bevat bijvoorbeeld een statistiek die laat zien hoeveel procent van de bezoekers via een smartphone of tablet uw website raadplegen. Is dit lager dan 10%? Dan mag u zich afvragen of u nu al de investeringen in een mobiele strategie terugverdient. Is dit percentage hoger dan 30%? Dan verliest u nu feitelijk al geld zonder een gedegen mobiele strategie.

2. Mobiel is geen eiland
Een mobiele strategie staat niet op zich. Het hoort een integraal onderdeel te zijn van uw commerciële strategie en marketingmix. Het is een element in de totale customer journey en uw klant ziet het ook niet als een los onderdeel. Sterker nog, die wil gewoon altijd en overal zo goed mogelijk geholpen worden. Stem de verschillende kanalen en uitingen goed op elkaar af en benut de specifieke kracht van ieder onderdeel.

3. Zorg voor een responsive website
De eenvoudigste manier om te zorgen dat uw organisatie een goede presence heeft op mobiel is door uw website responsive te maken. Een responsive website vormt zich automatisch naar de schermgrootte van het apparaat waarmee de bezoeker naar de website surft. Er is niks zo irritant voor potentiële klanten als een website die niet goed werkt op een mobiel. Wist u trouwens dat de helft van alle zoekopdrachten inmiddels gegeven wordt vanaf een mobiel apparaat? De mobiel is daarmee vaak hét startpunt van de customer journey. Zorg er voor dat de consument goed ‘landt’ op een professionele, responsive website.

4. Neem drempels weg
Snelheid en gemak zijn de belangrijkste drijfveren waarom de consument tegenwoordig steeds vaker een smartphone of tablet gebruikt om zich te oriënteren op producten en diensten. Gemiddeld bestaat meer dan 20% van al het bezoek uit mobiel verkeer, terwijl slechts 11% van de aankopen via mobiel wordt gedaan. Dit betekent dat er nog steeds conversie drempels zijn voor de consument. Kleine knoppen, slecht leesbare teksten of omslachtige registratie- en inlog procedures zijn allemaal redenen dat de consument afhaakt en bij de concurrent gaat kopen. 

Mobiel is bedoeld om nieuwe klanten naar ‘binnen te lokken’. Je hoeft daarom niet gelijk zijn hele doopceel te lichten bij een bestelling. Des te minder je vraagt, hoe sneller de consument zijn doel bereikt. Minder is beter. Alles moet in maximaal enkele klikken te realiseren zijn. Vergeet daarnaast niet te meten en optimaliseren. Weet waarom consumenten eventueel afhaken en slecht deze conversiedrempels.

5. Apps met toegevoegde waarde
Apps kunnen je mobiele strategie verbreden. Maar met miljoen apps in de appstores zul je wel met iets bijzonders moeten komen om nog op te vallen. Denk goed na over de toegevoegde waarde die je kunt leveren met apps. Heb je daar geen antwoord op? Wellicht kun je dan beter wat langer nadenken over deze investering. Steek niet al je geld in de ontwikkeling van de apps. Maar reserveer ongeveer de helft van je budget in de promotie er van. Appstore optimalisatie is belangrijk om gevonden te worden tussen de vele andere apps. Om een maximaal bereik te realiseren is een aanwezigheid op zowel Android als iOS (iPhone / iPad) tegenwoordig een vereiste. Maar naast native apps kun je natuurlijk ook kiezen voor een HTML5 app. Die is minder snel, maar wel goedkoper als je op alle platformen vertegenwoordigd wilt zijn.

6. Vergeet je nieuwsbrief niet
Consumenten zoeken niet alleen via de mobiel, maar ze lezen ook heel veel mail via de smartphone. Zorg er daarom voor dat je nieuwsbrief er ook goed uitziet in de inbox van de mobiel. Schermen zijn kleiner, dus optimaliseer ook hier. Want anders is dit een gemiste conversiekans. Als je eenmaal een goede responsive website hebt kan je nieuwsbrief niet achterblijven natuurlijk. Kleine moeite, groot effect.

7. Mobile advertising als aanjager
Nu alles goed is voorbereid is het nog zaak om de juiste wegwijzers te zetten naar uw mobiele presence. Via Google Adwords, affiliate marketeers en mobiele advertentie netwerken kun je heel gericht adverteren op de mobiele gebruiker. Adverteren is overigens geen vereiste, maar als je het inzet zorg dan zeker in de beginfase voor een echte boost. Dat kan helpen om de consument attent te maken op je nieuwe mobiele presence. Zeker bij het promoten van apps is het zaak om extra gas te geven in een korte beginperiode. Daarmee verhoog je de kans om in toplijsten te komen, wat weer een extra push kan geven aan meer downloads. 

Image

Reactie plaatsen