Social, local en mobile in vogelvlucht

Solomo

In november mocht ik aan de foodservice marketeers van het Trema netwerk een presentatie geven over nieuwe media. Omdat de term nieuwe media al uit 1991 stamt, zoomde ik verder in op meer recente ontwikkelingen in technologie en hun impact voor marketeers. 

De belangrijkste ontwikkelingen kunnen samengevat worden met de term SOLOMO (Social, Local, Mobile). Deze drie drijvende krachten veranderen blijvend hoe marketeers consumenten kunnen bereiken, binden en boeien. Hierna een korte samenvatting. De volledige presentatie met cijfers, cases en tips staat aan het eind van dit artikel.

Mobile
Meer dan 60% van Nederland heeft een smartphone, 40% bezit een tablet. Samsung domineert het smartphone landschap en Apple is leidend in tablets. Er worden nu al net zo veel tablets verkocht als laptops en desktop PC’s. 

De opkomst van smartphones en tablets heeft een compleet nieuw kanaal gebracht (apps / appstores). De kunst binnen dat kanaal is om nog op te vallen tussen de vele apps. Appstore optimalisatie kan daarbij helpen. Daarnaast is het belangrijk om ook je website te optimaliseren voor mobiel. Steeds meer bezoekers komen via een mobiel apparaat. Responsive design zorgt er voor dat je website er goed uit ziet op ieder scherm. 

Door de komst van apps en goede responsive oplossingen wordt er steeds meer mobiel verkocht. Op dit moment is het aandeel van mobile commerce binnen e-commerce ongeveer 11%. Consumenten lopen nog wel tegen een aantal problemen aan, waardoor er sprake is van een zogenaamde ‘conversiedrempel’.

Social
In Nederland zijn Facebook, Twitter en LinkedIn belangrijk. Een aanwezigheid op deze netwerken is een must. De Facebook like en de Twitter volger zijn als het ware de nieuwsbrief abonnee van vandaag. Ook bieden de sociale netwerken de mogelijkheid om gericht te adverteren, zodat de doelgroep nog beter bereikt kan worden. Gebruikers van sociale media zien de netwerken steeds meer als een service kanaal waar ze ook snel antwoord verwachten van bedrijven (binnen twee uur). 

Local
Zo’n 50% van alle mobiele zoekopdrachten heeft een lokale component. Dit biedt grote kansen voor organisaties die lokaal opereren of waarbij de P van plaats belangrijk is in de marketingmix. Lokaal gevonden worden, het faciliteren van social checkins en een aanwezigheid op Google Maps / Places zijn verplichte nummers voor dit type organisaties.


Wilt u ook eens vrijblijvend brainstormen over de mogelijkheden en uitdagingen van social, local en mobile voor uw organisatie? We komen graag in contact als u aan de slag wilt met dit onderwerp. Bel met 073-8440004 of mail naar contact@shareforce.nl om een afspraak te plannen.

Image

Reactie plaatsen