Smartwatch gaat doorbreken
02 Oktober 2014 - John KivitSmartwatches gaan snel aan populariteit winnen. Volgens onderzoek van Multiscope is bijna 40% van de Nederlanders geïnteresseerd in een smartwatch. Daarnaast verwacht 20% binnen één jaar daadwerkelijk een smartwatch aan te schaffen. Multiscope verwacht dat er in 2016 zo'n 3,5 miljoen smartwatches in gebruik zullen zijn in Nederland.
Consumenten zijn voornamelijk geïnteresseerd omdat een smartwatch handig/makkelijk is en informatie altijd binnen handbereik is. Twee op drie consumenten geeft aan navigatie op een smartwatch een nuttige toepassing te vinden. Maar ook het monitoren van gezondheid, zoals hartslag, zuurstofgehalte en bloeddruk vindt men interessant (56%). Smartwatches zouden wel eens een grote impuls kunnen geven aan de 'quantified self' trend. Ongeveer de helft van de consumenten ziet de smartwatch als een positieve ontwikkeling. Positief geluid is dat het veiliger kan zijn dan een smartphone. Daarnaast vindt men dat het goed is om mee te gaan met de tijd en nieuwe technologieën.
Smartwatch modellen
Inmiddels hebben alle grote hardware fabrikanten zoals Apple, Asus, HTC, LG, Samsung en Sony één of meerdere smartwatch modellen op de markt of hiervoor vast omlijnde plannen. Na de desktop, laptop, tablet en smartphone lijkt de smartwatch daarom het volgende apparaat om voor de nabije toekomst op in te zetten. Door de relatief lage prijs van enkele honderden euro's zal de consument snel warmlopen voor de smartwatch.
Smartwatch apps
Shareforce bereidt zich op dit moment actief voor op de doorbraak van de smartwatch en gaat op zeer korte termijn starten met de ontwikkeling van smartwatch apps. We hebben concrete plannen om klanten te ondersteunen in de ontwikkeling van apps voor het Android Wear, Apple en Tizen (Samsung) smartwatch platform.