Overleeft jouw app de download?
03 Juni 2015 - John KivitHalleluja, je app downloads gaan als een speer. Open de champagne en laat het geld maar stromen! Ik adviseer om daarmee toch even wat langer te wachten. Het vasthouden van app gebruikers is namelijk veel moeilijker dan ze interesseren om een app te downloaden. Nieuwe cijfers van Localytics laten zien dat 20% van alle apps slechts 1x wordt gebruikt. Opent een gebruiker in zijn eerste week de app niet voor een tweede keer? Dan kun je er vanuit gaan dat 60% van deze groep nooit meer terugkomt.
Volgens Localytics is de toverformule voor een ‘sticky’ app een subtiele mix van design, features, content en marketing. Als voorbeelden van apps die hier succesvol in zijn noemt het bedrijf onder andere Instagram, Candy Crush, Runkeeper en Whatsapp.
Er is overigens ook goed nieuws. De stickyness index van Localytics is na een lange periode van dalingen eindelijk weer aan het stijgen. Daarnaast wordt de gemiddelde app die de download wel overleeft, inmiddels meer dan 10 keer per maand geopend. Waarschijnlijk heeft de app gebruiker in de afgelopen jaren een grote opruiming gehouden en blijven de allerbeste apps over, met een echte loyale gebruikersgroep.
Meer details over de bevindingen van Localytics zie je in de onderstaande infographic: