Een opvallend app icoon design
15 Juni 2016 - John KivitJe app icoon is het eerste wat een gebruiker van je app ziet. Toch is het icoon een onderbelicht deel van het app design proces en komt het vaak pas aan bod vlak voordat een app live gaat. Dit terwijl je met een aantal simpele richtlijnen je al heel goed kunt onderscheiden van de vele apps die schreeuwen om aandacht. Pas ze allemaal toe en zet daarmee de eerste stap tot succes.
1. Kies een unieke vorm
App icoon design is communiceren op de vierkante centimeter. Kies een duidelijk beeldmerk dat als het ware vertelt wat je app doet. Zie het als een stempel die je op je app drukt. Goede voorbeelden van app icons zie je hieronder. Allemaal hebben ze een eigen identiteit, rust en eenvoud. Een herkenbare vorm is daarbij het allerbelangrijkst.
2. Hou het simpel
Een gemiddeld app scherm staat bomvol andere app iconen. Iedere app schreeuwt om aandacht van de gebruiker. Door je app icoon te ontdoen van alle toeters en bellen trekt je icoon juist meer aandacht in plaats van minder. Vermijd complexe, meervoudige vormen en (dunne) lijnen. Keep it simple!
3. Vermijd woorden en foto’s
Gebruik geen woorden in je app icoon. Je kunt namelijk erg weinig tekst kwijt in die kleine ruimte. Tekst kun je beter plaatsen in je app naam die onder het icoon wordt getoond. Dat helpt ook direct mee aan de vindbaarheid in de appstores. Alleen als je een ultrakorte tekst hebt (zoals nu.nl) zou je kunnen overwegen om deze wel in je app icoon te plaatsen. Heb je geen goed beeldmerk en wil je toch iets van je naam terug laten komen in je app icoon? Gebruik dan de eerste letter van je merknaam. Zoals hierboven Facebook en Pinterest doen.
Foto’s zijn niet geschikt als app icoon. Ze zijn te druk, vooral tegen een niet egale achtergrond. Hou daarbij ook in gedachten dat veel smartphone gebruikers al een foto als achtergrond ingesteld zullen hebben. Foto op foto wordt chaos en dat willen we zoveel mogelijk vermijden.
4. Kleur bekennen
Het kiezen van de juiste kleur is belangrijk. Wist je dat iedere kleur een (onbewuste) psychologische betekenis heeft? Er zijn al vele boeken over dit thema volgeschreven, maar de belangrijkste conclusies hebben we voor je samengevat in een artikel over merken, kleuren en emotie. Beken kleur en weet welke betekenis er bij hoort.
Het is daarnaast een feit dat verreweg de meeste app icons op dit moment blauw (veilig) of rood (opvallend) zijn. Maar dit betekent zeker niet dat dit ook voor jouw app icoon de beste keuze is. Snapchat valt bijvoorbeeld op door haar keuze voor geel.
Welke kleur je ook kiest, maak het niet te bont. Liever één dominante hoofdkleur (+wit) dan een hele kleurenwaaier. Dat maakt je app icoon gewoonweg te druk. Kijk nog eens naar de voorbeeld app iconen aan het begin. Zonder uitzondering gebruiken ze allemaal één hoofdkleur en wit om hun unieke beeldmerk tot leven te laten komen. Less is more!
5. Controleer en test
Een goede manier om jouw app icoon ontwerp te testen is door deze tussen andere iconen te plaatsen. Laat het icoon daarna bijvoorbeeld aan familie, vrienden en collega’s zien en vraag om feedback. Valt het icoon voldoende op? Wat kan beter? Je kunt natuurlijk ook een test laten uitvoeren door een marktonderzoekbureau.
Verklein het icoon ook eens tot een zeer klein formaat (32 x 32 pixels). Blijft je gekozen vorm duidelijk op dit formaat? Dan zit het wel goed. Veel designers testen daarnaast ook nog de kracht van een logo of vorm door het terug te brengen naar een zwart / wit beeld. Wat blijft er dan over van jouw design?
Denk maar eens merken zoals Apple en Nike. Superkrachtig en herkenbaar. Zo zou het ook moeten zijn voor jouw app icoon. Want dan heb je de eerste stap gezet om echt op te vallen!