Checklist voor app opdrachtgevers

Software ontwikkeling in de praktijk

“Het duurt altijd langer en blijft nooit binnen budget”. Het is een veel gehoorde klacht over IT projecten en app ontwikkelingstrajecten zijn daarop geen uitzondering. Maar wat kun je nu als opdrachtgever doen om te zorgen dat jouw project wel soepel verloopt? Deze checklist helpt om de zaak onder controle te krijgen. 

A. Een goede briefing
Ieder succesvol app traject start met een duidelijke briefing. Deze app briefing bevat minimaal de achtergrond, doelstellingen, doelgroep, budget en gewenste timing van het project. Maar het helpt ook om een inzicht te geven in de overall strategie van het bedrijf en welke rol de app hierin krijgt. Daarnaast heb je als opdrachtgever waarschijnlijk al een aantal mogelijke denkrichtingen, oplossingen en voorbeelden in je hoofd. Die mogen zeker niet ontbreken. Probeer ook duidelijk het kader te schetsen. Wat behoort wel of juist niet tot de opdracht?

Een goede briefing past op 1 tot 2 A4-tjes. Het allerbelangrijkste is dat de ontwikkelaar daarna het ‘waarom’ van je app begrijpt. Wat voegt de app toe in het leven van de doelgroep en waarom is dat belangrijk? Als die centrale boodschap helder is, dan is een goede start gegarandeerd. 

B. Lever de bouwstenen
Ontwikkelaars zijn digitale bouwvakkers. Het helpt daarom om bepaalde bouwstenen aan te dragen. Belangrijk zijn details die meer duidelijkheid en kaders scheppen zoals bijvoorbeeld de huisstijl. Denk daarbij aan onderdelen als logo, kleuren, fonts, beelden, gewenste uitstraling en tone of voice. Maar ook een inzicht in concurrerende concepten en wat je daarin juist wel of niet aanspreekt helpen in de beeldvorming. 

Om geen tijd te verliezen is het slim om direct bij de start van het app project toegang te verlenen tot belangrijke accounts. Denk daarbij aan zaken zoals appstore, hosting, analytics maar ook social media accounts. Vaak kun je specifieke rechten toewijzen aan de ontwikkelaar, zodat je zelf altijd de volledige controle houdt.  

C. Focus is essentieel
Wat vaak vergeten wordt is dat programmeren veel creativiteit vereist. Het is weliswaar een vak met veel ‘nullen en eentjes’, maar er moeten toch continu creatieve oplossingen gevonden worden voor complexe uitdagingen. Vaak heb ik ontwikkelaars uren op deze uitdagingen zien kauwen en kwamen ze pas tot een oplossing laat in de avonduren, onder de douche of tijdens een toiletbezoek. De reden hiervoor? Creativiteit komt tijdens momenten van rust. Het kunnen hebben van focus is daarom essentieel in ieder project.

Als opdrachtgever moet je een project wel aansturen, maar waak voor een constante onderbreking van het creatieve proces van jouw ontwikkelaars. Beter is het om zaken te bundelen en periodiek te bespreken. Niemand wordt beter als er constante druk is of er continu over de schouder wordt meegekeken ‘of het al af is’. 

Uit een onderzoek van Usersnap blijkt dat de nummer één frustratie van ontwikkelaars tijdens een ontwikkelproces het continu veranderen van de prioriteiten van een project is. Focus en duidelijkheid is belangrijk. Wijzigingen in de specificaties op dagelijkse basis komen de kwaliteit niet ten goede. Gebruik je een Agile werkmethodiek? Dan zijn deze nieuwe inzichten natuurlijk wel in de volgende sprint in te passen. Maar zorg altijd voor focus en rust tijdens de wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse ontwikkelingssprint. 

D. Respecteer de gouden driehoek
Het is een natuurlijke drang die we allemaal hebben. We willen het project voor een zo laag mogelijke prijs, alles moet goed werken en met een deadline die het liefst gisteren was. Je begrijpt al dat dit een onmogelijke opgave is. Prijs, kwaliteit en snelheid staan met elkaar in verband. Het is een gouden driehoek waarvan je er maximaal twee kunt kiezen, niet drie. Dat is vragen om problemen.

Gouden driehoek voor succesvolle projecten

Je mag van de ontwikkelaar een hoge kwaliteit en snelle oplevering verwachten, maar dit zal gevolgen voor de prijs hebben. Je kunt ook een lage prijs verlangen, maar dan lever je in  op kwaliteit (volledigheid) of snelheid. Beslis vroeg in het project voor welk duo in de gouden driehoek je gaat. Want uiteindelijk bepaalt dat waar jouw project voor staat.

E. Teams hebben een coach nodig
Ik hoorde eens deze uitspraak van een opdrachtgever: “ontwikkelaars, je schuift er pizza in en ze geven code terug”. Dat is wel een wel heel erg vrijblijvende project management methode. Het is onvoldoende om zaken ‘over de schutting te gooien’ en dan te verwachten dat er iets zinnigs terugkomt. Goed werk heeft tijd en energie nodig van jou als opdrachtgever. Een actieve bijdrage en snel antwoorden op vragen is zelfs elementair tijdens een app project. 

De beste rol die je als opdrachtgever aan kunt nemen is die van een succes coach. Ieder goed team heeft een coach nodig die de juiste accenten zet. Dat doe je periodiek op vooraf gekozen momenten. Op hoofdlijnen zonder daarbij te veel in details te verzanden. 

 

Shareforce Wilt u geheel vrijblijvend een globale prijsopgave voor uw app concept? Neem dan contact op met John Kivit via 073-8440004 of stuur een bericht via het contactformulier. We helpen u graag verder!

 

 

 

Lees verder:

 

Image

Reactie plaatsen