App badges met magnetische kracht
01 Juli 2016 - John Kivit
Een gebruiker verleiden om je app te downloaden is één, maar deze converteren naar een actieve app gebruiker is het natuurlijk het ultieme doel. Want anders zijn al je inspanningen voor niks geweest. Gebruik hiervoor de magnetische kracht van app badges en het onderliggende psychologische effect waardoor ze niet zijn te weerstaan.
De term badges zal je waarschijnlijk niet direct iets zeggen. Maar je kent ze zeker. Het zijn die (irritante) rode bolletjes met een nummer er in die je vertellen dat er iets nieuws voor je is in een app. Een nieuwe versie, notificatie, vriend verzoek of like. Alles is mogelijk, zo lang het maar een nummer heeft.
Psychologisch effect van badges
Je zult kunnen beamen dat die rode bolletjes niet te weerstaan zijn. Vooral op de meer georganiseerde types werken ze als een rode lap op een stier. Klik, weg er mee. Alles moet weer opgeruimd zijn! Badges hebben een magnetische kracht omdat ze gebruik maken van het zogenaamde ‘Zeigarnik effect’. In het kort komt dit psychologisch principe er op neer dat onafgeronde taken in ons hoofd blijven zitten. We onthouden ze beter dan taken die we al afgerond hebben.
Vergelijk het maar met de mails die nog in je inbox staan. We hebben vaak geen rust totdat de mailbox weer leeg is. Met als gevolg dat miljoenen werknemers op kantoor elkaar iedere dag lekker bezig houden met allerlei kleine taken. Ook de taken op je takenlijst hebben hetzelfde effect. Je wilt net zo lang strepen totdat alles weg is. Wat niet altijd betekent dat je ook het juiste gedaan hebt op het einde van een dag. Maar het stond nu eenmaal op je takenlijst!
App badges als activatie instrument
De inzet van app badges kan er voor zorgen dat jouw app de download overleeft. Want dat is een behoorlijke uitdaging. Volgens Localytics wordt 20% van alle apps slechts 1x gebruikt. Opent een gebruiker in zijn eerste week de app niet voor een tweede keer? Dan kun je er vanuit gaan dat 60% van deze groep nooit meer terugkomt.
Uit onderzoek van Statista blijkt daarnaast dat de gemiddelde smartphone gebruiker in totaal slechts 27 apps per maand gebruikt en Comscore rekende uit dat slechts 10 apps ongeveer 96% van onze app tijd in beslag nemen. Het is dus zaak om aandacht te blijven trekken met je app, ook als deze eenmaal op de smartphone staat.
Je kunt door een strategische inzet van app badges zorgen voor een continu stroompje van onafgeronde taken. Dit zorgt er voor dat de gebruiker terug blijft keren naar je app. Vooral zaken die de gebruiker persoonlijke aandacht geven werken daarbij goed. Want van aandacht krijgen we nooit genoeg. Denk maar eens aan de Facebook like, een nieuw vriendschapsverzoek of een commentaar van een andere gebruiker.
Het mooie is dat je badges ook in kunt zetten om aandacht te trekken voor nieuwe onderdelen in je app. Zo kun je vooraf al een complete activatie strategie uitdenken om te voorkomen dat jouw app in een hoekje stof gaat staan happen.
Verschil tussen Android en Apple
Er is nog wel een verschil tussen de mogelijkheden die je hebt op het Android en Apple platform. Badges zijn gemeengoed op Apple smartphones. Android biedt echter geen mogelijkheden om app badges in te zetten naast het app icoon. Wat je nog wel kunt doen is de kracht van badges gebruiken binnen de app. Toon ze bijvoorbeeld op specifieke menu items in de app. Zo zorg je dat de gebruiker blijft klikken en er meer onderdelen binnen de app worden gebruikt.